Råd for en effektiv direktemarkedsføring mot dine kunder
En viktig del av en vellykket markedsføringskampanje er å nøye identifisere målgruppen som du ønsker å kommunisere med. Optimalprint.com kan tilby materiell som ligger minst 33% under nåværende priser. Med følgende tekst vil vi tilby råd for å også effektivisere markedsføringen.
Markedsføringsalternativ:
- Lokal eller nasjonal radio
- Lokale eller nasjonale aviser
- Lokal eller nasjonal TV
- Utendørsreklame
- Direktemarkedsføring
- Telemarketing
- SMS eller annen type mobilkommunikasjon
Fordeler med direktemarkedsføring (DM):
- Bestem målgruppe.
- Budskapet baseres på målgruppens behov.
- Optimering av målgruppe og budskap gjennom å følge kontrollgruppene. Etter test bestemmes målgruppe, tilbud, tidspunkt med mer.
- Spesifikk data angående hva kundene kjøper og, minst like viktig, hva kundene ikke kjøper - respektivt hvilke kunder som ikke kjøper noe i det hele tatt.
8 Steg for en vellykket direktemarkedsføringskampanje:
Definer målet
- Skape kjennskap til ditt nye selskap
- Øke salget
- Øke kundenes lojalitet
- Øke lønnsomhet på eksisterende kunder
- Svare på konkurrenters tilbud
- Markedsføre nye produkter/tjenester
- “Tilbud”
- Bygge varemerke
- Annet
Ta bevisste beslutninger!
- Budskap – Hva og når du vil kommunisere, og til hvem?
- Totalkostnad for kampanjen, som markedsføringsmateriell, budsjett, kjøp av adresseinformasjon, distribusjonskostnader, oppfølging av kampanjen og andre kostnader.
- Salgsmål – Forventet antall forsendelser, antall svar, gjennomsnittlig ordreverdi?
- Påvirkning av kundenes lojalitet
- Avsluttninsgsfrekvens, antall kunder som forventes agere på tilbudet
- Salg som kreves for å tjene på kampanjen.
Gå nøye gjennom følgende før du starter kampanjen
En av de viktigste spørsmål for en effektiv direktemarkedsføring er beslutningen om målgruppe. For å identifisere din målgruppe, start med å forstå eksisterende kundebase, det gir et godt bilde over hvilke bedrifter som kan tenkes å slå til på deres tilbud.
- Hvilke inntekter genererer dine ulike kundesegment?
- Hvilke av dine produkter ønsker du at kundene skal kjøpe?
- Innen hvilke industrier finner du dine nåværende kunder?
- Hvor langt fra dine butikker finner du selskapene innen din målgruppe?
- De potensielle kundenes omsettning og størrelse?
- Tidspunkt for kampanjestart?
Test dine beslutninger og vurderinger
- Bestill eller ta fram cirka 500-700 adresser
- Del dem i to grupper
- Test ulikt budskap og tilbud mot de ulike målgruppene
- Observer responsen, salgsutvikling og svarsfrekvens
Analyser testene og ta beslutninger
- Nådde du målet som ble satt?
- Om ikke målet ble nådd – tenk på grunnen
- Hvilken kommunikasjonskanal var mest effektiv?
- Hvilken salgskanal var mest effektiv?
- Når mottok du kundenes respons?
- Beslutt om markedsføringsbudskap
- Beslutt om tidspunkt for kampanjestart.
Ta hånd om kundene som kontakter dere!
- Som regel gjelder følgende– jo flere svarmåter du gir kundene, jo bedre respons. Alternativ er blant annet interent, e-post, kuponger, fax, telefon, SMS eller personlige besøk.
- Definer en person som har ansvar for kundene som tar kontakt.
- Sikre at dere har nok serverkapasitet dersom kontakt skjer over nettet.
- Sikre at alle involverte i bedriften har tilgang til alle kanaler som mottar svar fra kundene.
- Sikre at alle svar blir lagret på en måte som gjør det enkelt å analysere og følge opp uten å miste kontrollen.
- Dersom dere benytter kuponger må dere bestemme hvem som skal håntere inkommende kuponger
- Telefonen må kunne håndtere samtidig inkommende samtaler. Tenk også på om dere skal tilby en ”call back” funksjon
- Strukturer dere så dere kan håntere eventuelle varianter av innkommende svar uansett hvordan de mottas.
Tid for å bestemme kampanjens utforming!
- Budskap?
- Tilbud?
- Målgruppe?
- Svarsalternativ?
- Kjøp av adresser? Kontakt oss om dere behøver hjelp! – Kontakt oss)
- Hva kan dere gjøre for å skille dere ut fra deres konkurrenter?
- Størrelse på markesmateriellet
- Tekst på markedsmateriellet
- Distribusjonsformat
- Tidspunkt for utsendelse – helst skal markedsmateriell nå kunden på tirsdag, onsdag eller torsdag
Implementer din markedsføringskampanje
- Glem ikke å alltid forhandle med selskapet som har ansvar for distribusjonen av deres markedsmateriell. Rabatter er ofte tillgjengelige for volumer til mer enn 500 adresser.
- Sesongsvariasjoner og ferietider er viktig å tenke på ettersom de kan påvirke kampanjen markant.
- Forandringer i planleggingen i siste sekund. Har noe skjedd som påvirker kampanjeplanen, for eksempel konkurrenters prissetting, markedsføringskampanje, dårlig publisitet av deres bedrift? Tenk på om nye forutsettninger påvirker deres kampanje?
FØLG OPP!
Hvilke kunder var det som faktisk responderte på kampanjen?
- Hva kjøpte de?
- Når kjøpte de?
- Gjennomsnitlig ordrerverdi sammenlignet med deres forventinger
- Hva var det som de responderende kundene ikke kjøpte?
- Innen hvilke målgrupper/bransjer var kundene som responderte?
- Hvordan responderte kundene, gjennom hvilke kanaler?
Hvem responderte ikke?
- Hvorfor responderte de ikke?
- Innen hvilke målgrupper/bransjer var kundene som ikke responderte?
- Kontakt kundene og spør hva som skulle kreves for at de skulle respondere? Få lærdom til neste markedsføringskampanje